9/5/09

Tincraquele vaasje van WJ Rozendaal, KristalUnie Maastricht, 1931: 80€

Tincraquele vaasje van WJ Rozendaal, Kristalunie Maastricht.

Prachtig wit tincraquele vaasje van zo'n 10 cm hoog van WJ Rozendaal, Maastricht. Echt een beauty. Kijk maar. Om verliefd op te worden. Vaasje is perfect: 80€.

Lovely tin crackled vase by WJ Rozendaal, Maastricht, about 10 cm high. A real beauty. Look closely, it´s easy to fall in love with. The vase is perfect: 80€.

In goede conditie. 9,5 cm hoog.
In good condition. 3,7 inch high.
Kopen? Mail naar Hardglas@live.nl.
Wanna buy? Mail to Hardglas@live.nl



Willem Jacob Rozendaal (1899-1971):
is bekend als één van de bekendste grafici van zijn tijd; maar hij was echter ook een productief industrieel vormgever en een invloedrijk docent. Rozendaal startte zijn carrière als ontwerper van glas in lood ramen in Rotterdam. In 1924 verhuist hij naar Maastricht and werkt hij voor "De Sphinx" en later "De Kristalunie" als ontwerper van glas- en aardewerk. In zijn vrije tijd thuis is hij productief in het meer "vrije" werk. Gedurende deze periode zijn zijn houtgravures (vooral ex-librissen) graag verzamelde objecten.
In 1937 verhuist hij naar Den Haag en aanvaardt een aanstelling als docent aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Met onder meer Paul Citroen zorgt hij voor een vooruitstrevend klimaat en tot op heden leeft zijn faam voort in oud-leerlingen als Co Westerik, Wil Bouthoorn, Ootje Oxenaar en Jenny Dalenoord. In zijn Haagse periode (later Wassenaar) verandert zijn stijl in een meer expressieve vormgeving.

Willem Jacob Rozendaal (1899-1971)

is known as one of the most famous graphic artists of his time; but he was also a prolific industrial designer and an influential teacher. Rozendaal started his career as designer of stained glass windows in Rotterdam. In 1924 he moved to Maastricht to work for "De Sphinx" and later on for "De Kristalunie" as glass and ceramics designer. In his spare time at home, he produced more "free" artistic work. During this period his wood engravings (especially ex-libris) were popular collectors items. In 1937 he moved to The Hague to take up a post as teacher at the Royal Academy of Arts. Among others with Paul Citroen he sets a climate of progressiveness and even now his fame lives on in ex-students such as Co Westerik, Wil Bouthoorn, Ootje Oxenaar and Jenny Dalenoord. In his Hague (and later Wassenaar) period he changed his style to more expressive design.

No comments:

Post a Comment